Kakkatastrof

Nu har det bakats. Allt som kunde gå fel gick fel. Men slutresultatet blev gott. Fel men gott. Jag bakade efter det här receptet som jag fått från söta Sofia.

150g smör
3ägg
4,5dl socker
1dl kakao
1/2tsk salt
1msk vaniljsocker
2 1/4dl vetemjöl

Smörj en långpanna ca 22x35cm.Ströa gärna kokos istället för ströbröd. Vispa ägg och strösocker vitt och poröst.Tillsätt de torra ingredienserna och rör samman. Tillsätt det smälta smöret. Häll smeten i långpannan och grädda kakan i 200gr.i 10min.-15min.Kakan måste få lite yta.

Och som om detta inte är onyttigt nog ska det här smetas ovanpå.


Koka under tiden samman 175gr. kokos, 2dl socker, 1dl ljus sirap, 1½dl vispgrädde, 100gr smör till en tjock smet. Rör hela tiden. Ta ut formen ur ugnen och häll kokossmeten så jämt du kan över chokladkakan. Grädda i ytterligare ca.15min. Låt svalna och skär sedan i rutor.

Snacka om kaloribomb. Men serverar man med fruktsallad blir det "minus för frukten och plus för kakan - alltså plus minus noll" citat Emma. I love Emma alltså.


Jag hade en liten hjälpreda i köket. Ändå blev allt fel och bränt och fan och hans moster.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0