Middagarnas Middag

Snacka om VM i söndagsmiddag. Vi är på besök i Älmhult. Där det även ingick ett däckbyte för min man. Men då fick han (och även vi) världens. Ja typ. världens godaste söndagsmiddag. Hoppas att ni inte är hungriga. För nu kommer det.

Helstekt älgfilé. Timjan- och örtkryddad. Stekt till 65 grader innetemperatur och skivad i 1 centimetertjocka skivor. Så mört att det nästan föll i sär. Smakade gudomligt. Kokt potatis. Kokta morötter. Blandad krispig sallad med avocado, gurka, tomat och rädisor. Två olika såser. En bunsås gjord på stekskyn från köttet. Som tillsammans med salt, peppar, soya, creme fraiche och lite gelé blev otroligt smakrik och len. Samt en varm beasås från Kelda. Det serverades även hemkokt vinbärsgelé och små smörfrästa kantareller, lokalt plockade, som extra tillbehör.

Tyvärr tog jag ingen bild. Då jag hade fullt sjå med att äta. Gode gud så gott. Och så mätt jag är. Nu blir det fika. Och tennis till det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0