Mer Matprat

En helt annan sak. Appropå mat typ. Helgerna är jag i mitt matesse. I veckorna äter vi fiskpinnar, falukorv och köttbullar på längden och tvären. Därför tycker jag att det är viktigt, och roligt, att äta lite mer fancy på helgerna. Min man delar inte riktigt detta intresse.

I lördags föreslog han att vi skulle äta kycklingsallad. Eh va. Vem äter kycklingsallad en lördagskväll? Jag är i alla fall uppvuxen med familjeunderhållning och nice food på helgerna. Den traditionen är jag mån om att föra vidare in i min familj. Bra helgmat är exempelvis det här. Kött och potatisgratäng. Från i lördags kväll. 


Ja en hel del potatisgratäng har det blivit i helgen. Men det är ju så galet gott. Här kommer receptet:

6-8 medlestora potatisar
5dl grädde (gärna vispgrädde)
2-3dl riven ost
2-4 vitlöksklyftor
salt och nymalen svartpeppar

Skala och skiva potatisen. Lägg i rymlig bunke. Ös ner allt annat och blanda runt väl. Smörj en form. Ner med allt. Skaka till fyll på med mer grädde om det ser lite ut. Strö lite mer riven ost på if you like. In i ugnen 200 grader typ 30-40 minuter. Under de sista 10 minuterna kan man smula över lite chevré, det är gudomligt gott.

Låt gratängen stå till sig en stund innan ni äter. För ni kommer att äta, som dårar. Det kan jag lova.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0