About Books

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Jag är ju riktigt lättskrämd och har svårt att läsa hemska böcker. Fiktiva eller verklighetsdraman spelar ingen roll. Tycker att Camilla Läckberg kriminalromaner/Stieg Larsson triologin  är tillräckligt otäcka. Får mardrömmar och håller mig helst till trygga relationsromaner. Läste senast "Odjuret" (Roslund & Hellström). Det skulle jag inte ha gjort. Hua.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Gah vilken svår fråga. Så himla många svar. Men jag kan inte sticka under stol med att Twilightböckerna har påverkat mig. Ask my man. Men även på något sätt alla Denise Rudbergs chick-lits. Love them.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Japp var sjukt rädd när jag läste "Män som hatar kvinnor" Stieg Larsson. Drömde hemskt. Fick sova med lampan tänd. Väckte min man och ylade. Och ändå så jag fimlen.

4. Vad använder du som bokmärke?
Inget. Viker hörnen. Usch och fy.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Svar ja på alla alternativ. Helst ofta och mycket. Har ibland en bok i varje rum. Läser gärna när jag äter dessutom.

6. Vilken var den första bok du läste?
Men gud. Ingen aning. Läste själv alltså - någon "Kullagulla" och sedan en drös med "Tvillingarna".

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket i alla lägen. Orkar knappt hålla en inbunden ju.

8. Vilken bok läser du nu?
Lite olika. I sovrummet. "Här och nu" och "Vänninan" (för tusende gången). I soffan "Brunstkalendern" för att den råkade ligga där. På ovnvåningen "Stella och Sebastian".

9. Och vilken sida är du på?
Diverse.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?
Inte så mycket nu som tidigare då jag läste, åt och sov i min säng. Då kunde man finna gorbys pirogrester på sidorna. Och gärna lite Condis-kakfläckar. Då min diet var en smula ensidig och onyttig på alla plan.  

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja. Och Ofta.

12. Sidantalet, då?
Njaä. Men drar mig för att köpa för tunna böcker med få sidor. De tar ju slut så förbannat fort. Vill ha lite mer valuta för pengarna. Gärna en tegelsten med liten text. Då vet jag att den varar lite längre. Lycka.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej. Men det har hänt. Ångrar mig än idag. (Det var en "tvillingarna bok".

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Oh ja. Typ alla min böcker har jag läst flera gånger. Allt från 5-6 till 100 gånger om.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nja mest olyckor i form av att jag har spillt dricka över böckerna. Eller snubblat på dem som ligger på golvet överallt.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Har gett bort dem jag inte gillar. Annars sparar jag alla. Maniskt. I färgordning.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Oftast inte. Men det har hänt.

18. Just det, läser du i badrummet?
Ja. Gamla Amelia- och Mamatidningar. Eller det som finns.  

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Nej. Men jag har ett system i mitt huvud.

Åh vad jag vill kasta mig i soffan med en ny och bra bok nu. I ett tomt och tyst hus. Med en Gorbys och ett paket Condis som sällskap. Flashbacks.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Haha, det kändes som om jag läste om mig själv!=) Särskilt det där med kulla-gulla och tvillingarna... Färgordningen har jag snott av dig, rakt av.

Kram på dig!

Åsa

2011-05-03 @ 22:25:48
Postat av: Charlotte

haha...men färgordningen har ju jag snott av någon kompis till dig =)



PussåKram

2011-05-04 @ 10:52:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0