Barnmatsguide

Det här med hemmagjord barnmat är ett hett ämne bland mammorna. Ni utan barn, skippa det här om det känns helt off, vilket det förmodligen gör. För er andra. En supermegaguide till underbar mat för din bebis. Steg för steg.

Meny:
Köttfärs med fullkornsris, ärtor och majs.

 1. Lägg färsen i gryta. Täck med vatten. Pluppa i en fjärdedels buljongtärning samt lite basilika. Torkad eller färsk. Här kan man freestyla med rotsaker, grönsaker, lök, örter och diverse kryddor och buljonger.

 2. Lägg i lagom mängd frysta ärtor samt majsen. Broccoli är ett hett tips också.

 3. Koka koka. Koka länge, typ 30 min. På slutet släng i kokt fullkornsris från gårdagen. Eller pasta. Koka lite till.

 4. Bra att ha till hands. Stavmixer. Sil. Skål som går att mixa i utan att det stänker över hela köket/hallen om du inte har fungerande kontakter i köket. Eller det kanske bara är jag.

 5. Sila maten men spar "buljongen". Späd med den efterhand som maten mixas/mosas. Det kan vara ganska rinnigt då vätskan typ "torkar" in under kylning och återuppvärmning. 

 6. Tadam. Färdigmixat och klart. Ös upp på tallrik eller frys in i portionsförpackningar. Supersmidigt och enligt bebis även supergott. Här toppade jag med lite chilisauce med chilismak. Det verkade också gå hem.  

Shit jag borde verkligen göra något med min talang. Kanske skapa en barnmatsbok. Eller. Eller kanske inte. Bra så. You can thank me later.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0